YOU NAME IT - WE HAVE IT
 
Frame - TV
The best displays around
מסכי תלת מימד -  3D DISPLAYS

בשנים האחרונות התפתחה טכנולוגיית התלת מימד ועשתה קפיצת דרך משמעותית לכוון מסחור התחום והחדרתו לתחום הצרכני ביתי .
בתחום התלת מימד קיימות שתי שיטות עיקריות כדי ליצור את תחושת העומק ההכרחית היוצרת את אשליית המימד השלישי .

ACTIVE SHUTTER - השיטה האקטיבית שבה מחולק כל פריים תמונה לשתי חצאי תמונות שונות וכל אחת משתי התמונות השונות נמסרות לעין הצופה בזמנים שונים וליתר דיוק לסרוגין { פעם עין ימין רואה ופעם עין שמאל , אבל לעולם לא שתיהן יחד } , לצורך המיתוג של התמונות השונות כל פעם לעין אחרת לסרוגין הצופה מרכיב משקפיים מיוחדות הסוגרות ופותחות את מעבר האור דרכן בעזרת תריס אלקטרוני shutter , התריסים האלקטרוניים הללו חייבים להיות מפוקדים ומסונכרים עם התמונות שמוקרנות על המסך , לצורך כך קיימת יחידת שידור שבעזרת משדר מיוחד המשדר ב IR או RF שולחת את פקודות הפתיחה והסגירה של התריסים במשקפיים בסינכרון ותאום עם שני חצאי התמונה השונים .

פועל יוצא הוא שבמשקפיים האקטיביות נפתחים ונסגרים התריסים במהירות גבוהה ותזמון הסגירה והפתיחה של התריסים מתבצע ע"י משדר במסך ומקלט במשקפיים , מכאן שהמשקפיים חייבות סוללה , ומעגלים אלקטרוניים , ולכן נקראת השיטה הנ"ל השיטה האקטיבית .

אחת התוצאות של סגירת ופתיחת התריסים לסרוגין במשקפיים האקטיביות הוא הבהוב בעייתי שגורם בין היתר אצל מרבית האנשים לכאבי ראש וסחרחורות , כמוכן בגלל שעין אחת סגורה כל הזמן { ימין או שמאל לסרוגין }בהירות המסך יורדת משמעותית אפילו לפחות מחצי מהבהירות המקורית בגלל שכמות האור הנפלטת מהמסך לא נקלטת ע"י שתי העינים בו זמנית .

לשיטה האקטיבית עוד חסרונות כגון משקפיים יקרות הדורשות תחזוקה , צורך בטעינת הסוללות באפן תמידי , ואי נוחות מהרכבת המשקפיים המסורבלות .
למעשה הטכנולוגייה האקטיבית אפילו הוגדרה כגימיק כיוון שמעטים הצופים שהצליחו לצפות לאורך זמן בתכנים ללא תופעות הלואי שהוזכרו לעיל , מכאן ששיעור ההחדרה של הטכנולוגיה הזו נמוך יחסית וכנראה שהיא עתידה לחלוף מן העולם ברבות הימים למרות שחברת סמסונג וחברות אחרות עדיין ממשיכה לדבוק בה { אבל גם הם מחפשים חלופות כיום }.

רוב המסכים שקיימים בחנויות הם אכן בשיטה האקטיבית לא בגלל יתרונות שלה אלא בגלל שהשיטה ותיקה יותר ונחשפה לשוק הרבה יותר מוקדם מהשיטה הפאסיבית .

מנגד , אחת הטכנולוגיות העומדות להיות במרכז המפה של שוק התלת מימד היא הטכנולוגייה הפאסיבית FPR - frame pattern retarder  מפתחת השיטה היא חברת LG והשם המסחרי שלה הוא 3D CINEMA ,  בסיס הטכנולוגיה אינו מבוסס על תריסי משקפיים אלא ע"י מסירת שתי חצאי התמונות השונות לעין הצופה בעזרת מקטב אופטי הנמצא במסך ופולט את האור מהמסך בצורת שני קיטובי אור שונים { במילים אחרות שתי מסגרות אור שכל אחת משודרת בזוית אחרת } כדי שהצופה יוכל לקלוט את שני קיטובי האור השונים בו זמנית הוא מרכיב משקפיים אבל בטכנולוגייה הזו כיוון שקיטובי שני חצאי התמונה היוצאים מהמסך קבועים גם קיטובי שני חצאי המשקפיים קבועים ואין צורך לשנותם .

שקף הסבר בסיסי לפעולת השיטה הפאסיבית FPR .



בשיטה זו עם זהוי תוכן תלת מימד עי" המסך { או עם בחירה ידנית של 3D }  מסודרים הפיקסלים בפאנל ה LCD בעזרת פקודה שמגיעה מקונטרולר ה LCD לשורות פיקסלים לעין ימין ושורות פיקסלים לעין שמאל { שורה ימיו ושורה שמאל לסרוגין } סידור הפיקסלים הוא לא מכני קבוע כמובן אלא רק ע"י התוכנה כיוון שאותו LCD אמור להקרין גם תוכן רגיל 2D באם הצופה בוחר זאת . עי"כ שנבחרו שני חצאי כמות הפיקסלים  הכללית לכל עין אפשר להגדיר שחצי אחד של כמות פיקסלים תשדר את האינפורמצייה לעין ימין והחצי השני ישדר את התוכן המיועד לעין שמאל .

במסך FHD ישנן 1080 שורות אופקיות של פיקסלים כלומר לכל עין או לכל חצי פריים מוקצים 540 שורות .
כדי לוודא שהתמונה של הפריים שיועד לעין ימין אכן יגיע רק לעין ימין ולא לשמאל , נכנס לנתיב התמונה לוח מקטב אופטי שנקרא frame  retarder שעומד פיזית ממש בחזית המסך ותפקידו לפלוט את 2 חצאי התמונות בקיטוב אור של 90 מעלות אחד מהשני , ואז אם נרכיב משקפייים שלפני כל עין ישנו מקטב אופטי באותה הזוית ששודרה מהמסך נוכל לקבל לכל עין את חצי התמונה שיועדה לה בלבד ללא ערבוב בין שתיהן , עי"כ אנו מקבלים שני מסלולי תמונת  סטריאו שונים עם תוכן שונה הנקלטים בו זמנית ע"י שתי העינים ללא עירבוב ביניהם.

מנקודה זו החלק במוח האדם השולט על אברי הראייה מתרגם את שני חצאי התמונה השונים המגיעים כל אחד דרך עין אחרת לאשליית עומק 3D תלת מימדית

כאשר הצופה מעביר את מוד הטלויזיה חזרה מ 3D לדו מימד רגיל , מתבטל סדור חלוקת הפיקסלים לעין שמאל ועין ימין , כל 1080 השורות חוזרות לפעול כשדה מונו אחד , אמנם הלוח המקטב האופטי עדיין מונח בחזית המסך { ואין כמובן אפשרות להסירו } ואכן האור של התמונה הכללית יוצא בחציו בקיטוב של 90 מעלות מהחצי השני אך היות והצופה כבר אינו מרכיב משקפיים מקטבות שני שדות האור { עכשיו הזהים מבחינת תוכן } מגיעים בצורה זהה לשתי העינים והיות ועין האדם  לא מזהה קיטוב האור אזי אין משמעות לקיטוב השדות והצופה חוזר לראות טלויזיה דו מימדית רגילה .

שיטה דומה פיתחה חברת AUO מטיוואן והיא נקראת GFR  glass frame retarder שבה הקיטוב נעשה ע"י זכוכית מקטבת ולא ע"י פילם מקטב כמו ב FPR , אבל העיקרון הטכנולוגי היינו הך .

מסקנה מיידית היא שהמשקפיים המקוטבות הקבועות הן פאסיביות , שום דבר אינו מתחלף ואינו משתנה בהם במהלך הצפייה .
היתרונות הנובעים מטכנולוגיית המשקפיים הפאסיביות הם :

1. תמונה יציבה ללא הבהוב , אין השלכות של כאבי ראש וסחרחורות כמו בשיטה האקטיבית , אפשר לצפות בתכנים ב 3D לאורך זמן ללא תופעות לואי .

2. בהירות התמונה רגילה ונורמלית כפי שמתקבלת ממסך LCD רגיל דו מימדי כיוון ששתי העיניים מקבלות בו זמנית את שתי אלומות שדות האור הנפלטות מהמסך .

3. המשקפיים פשוטות וזולות מאד בהשוואה למשקפיים בשיטה האקטיבית ,  הן ללא מעגלי קליטה וללא סוללות וצורך בטעינה { למעשה משקפיים פאסיביות עולות כ 2-3 דולר בהשוואה לכ 60-70 דולר למשקפיים האקטיביות }


המסקנות של האמור לעיל הוא שעלות יצור של מסך בטכנולוגייה הפאסיבית נמוך יותר מהאקטיבית והדבר מתבטא בעלויות מוצר סופי זול יותר , השיטה גם הרבה יותר פרקטית לצפייה והיא בעלת הסיכויים הגבוהים באמת לתפוס את השוק .

אנחנו ב FTV מספקים מסכי 32"  "47 ו-"55 בטכנולוגיה הפאסיבית FPR
היתרון שלנו מתבטא בעיצוב המסך , ביכולתינו לשלבו במערכים מקצועיים בתצורת open frames או מזוודים לגמרי עם מגוון עיצובים ומסגרות שונות , כל מסך מסופק עם 6 זוגות משקפיים פאסיביות מעוצבות .

חברת LG משקיעה רבות בקידום הטכנולוגייה שלה ולאור יתרונותיה הרבות אין ספק שהיא תכבוש מקום מרכזי בשוק ה 3D הצרכני .






 
SEO - SEO
לייבסיטי - בניית אתרים